04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute

Kyrktornet i Berghälls kyrka öppnas för allmänheten på Kristi himmelsfärdsdag den 9 maj

24.04.2024, 09:11 /  päivitetty 24.04.2024, 14:26
Kyrktornet i Berghäll inleder sin första turistsäsong i maj 2024. Kristi Himmelsfärdsdag, den 9.5, har valts som öppningsdag för verksamheten. För att komma upp i tornet behöver man köa i grupper om 10 personer mellan kl. 14–19. Det går inte att boka i förväg.
Kallion kirkon torni

Turverksamheten börjar den 15 maj beroende på tillgängliga resurser. Vi söker frivilliga vuxna för olika uppgifter relaterade till tornet. Under högsäsongen (1 juni–31 augusti) är tornet öppet från onsdag till lördag. Under midsommarhelgen är tornet stängt.

Se video av Yle Huvudstadsregionen på Arenan

Ett bokningssystem där man kan boka en guidad tornrundtur öppnar i maj. På lördagar och eventuella andra temadagar kan man köa för att komma upp i tornet i grupper om 10 personer. Av säkerhetsskäl är åldersgränsen 18 år för att klättra upp i tornet.

Priset för att besöka tornet är 10 euro under sommarmånaderna juni till augusti, och 14 euro under andra tider på året. Förfrågningar gällande guidade turer för större grupper kan man göras via e-post på kallio.kirkontorni@evl.fi.

Det är billigare att besöka tornet under olika temadagar, såsom Helsingforsdagen eller Kallio Block Party.

Berghälls kyrkas café är öppet från onsdag till lördag kl. 11–16.

Kyrkan är öppen varje dag året runt, vardagar kl. 7–21 och helger kl. 9–19. Inträdet är gratis.

I kyrkan fungerar också en digital guide i form av en telefonapplikation som heter Reveel. Appen översätter informationen till 28 språk och är gratis för användaren. En digital tornrundtur kostar 2,99 euro. Reveel används bland annat av Helsingfors domkyrka, Sveaborg, Helsingfors stad och Viking Line.

Bibeltexten för Kristi himmelsfärdsdag:

Galileer, sade de, varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen skall komma tillbaka just så som ni har sett honom fara upp till himlen. Apostlagärningarna 1:11.